Oricine a vizionat cel puțin două dintre producțiile semnate Shond Rhimes este conștient de faptul că orice serial care a trecut prin mâinile sus-numitei este un adevărat hit. De la clasicul Grey’s Anatomy și defunctul Private Practice, la fabulosul Scandal și mereu surprinzătorul How to Get Away with Murder. Shonda creează personaje unice, extrem de puternice, dar „trecute prin viață”, fie că sunt numite Meredith Grey, Olivia Pope sau Annalise Keating.

La trifecta aceasta se va adăuga, curând, Andrea ”Andy” Herrera, așadar bun venit în Station 19!

Premiera noului serial marca Shondaland ne-a introdus în lumea fierbinte a pompierilor, a celor care poartă titlul de ”first responders”, la fel de carismatici și arătoși precum medicii din Grey Sloan Memorial și, bineînțeles, cu doze de dramă și tensiune sexuală pe măsură. Andy Herrera este pentru Station 19 ceea ce reprezintă Meredith Grey pentru Grey’s Anatomy, de la umbra părintească uriașă sub care se află, la nararea propriu-zisă a debutului ori finalului episoadelor. Nu există camere de gardă sau depozite de materiale, unde medicii mai eliberează din acea tensiune, aici există camere… cu furtune.

Andy este într-o relație cu locotenentul Jack Gibson, însă relația lor este pusă la încercare în momentul în care aceasta găsește un inel în buzunarul lui Jack, ceea ce declanșează o inevitabilă panică, și astfel ni se înfățișează Andy pe tot parcursul episodului: deși este puternică, curajoasă și vrea să își creeze propriul ei drum, fără a fi influențată de numele pe care îl poartă (sună cunoscut?), devine brusc instabilă și haotică, lăsându-se pradă emoțiilor care o copleșesc, creând și mai multă tensiune. Discuția dintre cei doi nu mai are loc, deoarece alarma sună și este nevoie de intervenția lor, iar Andy se urcă la volanul autospecialei alături de Maya Bishop – cea mai bună prietenă a ei și confidanta căreia îi spune orice (sună cunoscut?).

Ceea ce îmi doream de la Station 19 este să adreseze o problemă evidentă cu domeniul în cadrul căruia se desfășoară acțiunea: este un domeniu tipic masculin, în care femeile își fac loc cu greu. Mi-ar fi plăcut să văd cum acestea își fac loc (câteodată cu forța), cum demonstrează abilități supraomenești, cum reușesc să se impună, cot la cot cu colegii de sex masculin. În schimb, serialul pornește de la punctul în care cele trei fete din Station 19 sunt deja o obișnuință pentru activitatea de pompier, fiind acolo „de când lumea”. Voi pune această stare de fapt pe seama eforturilor pe tema egalității între sexe din industrie, mai ales din prisma creatoarei serialului, care are o afinitate pentru personajele principale feminine, puternice și impunătoare.

Revenind la acțiunea propriu-zisă, facem cunoștință și cu Ryan, polițistul cu care probabil că ne vom întâlni foarte des, mai ales datorită faptului că acesta a avut o relație în trecut cu Andy, fiind prieteni din copilărie. Așadar, avem și un triunghi amoros (sună cunoscut?)!

Intervenția pompierilor nu se desfășoară conform planului și căpitanul Herrera își pierde cunoștința în clădirea care arde, fiind lăsat singur de către Jack, ceea ce generează o tensiune la cote maxime, care este redată ușor haotic: este aproape imposibil de identificat personajele în timpul scenelor pline de adrenalină, în special când acestea sunt necunoscute publicului. Astfel, asistăm la o scenă care se va repeta, probabil, des pe parcursul serialului: sărituri din clădiri în flăcări. Pruitt Herrera a fost preluat imediat de Ben – care, deși este un chirurg bun care a avut de-a face cu o multitudine de situații critice, ia o decizie eronată și este oprit la timp de colegul Travis Montgomery, care îi taie din elanul lui Warren, mai ales că profită de orice ocazie pentru a le aduce aminte tuturor că ”ESTE CHIRURG!” – acesta este și motivul pentru care este nevoie să i se aducă aminte constant că NU mai este chirurg.

Universul Station 19 se intersectează cu Grey’s Anatomy, Pruitt fiind adus în unitatea de primire urgențe a spitalului Grey Sloan, fiind preluat de Miranda. Între timp, ținta crizelor lui Andy este chiar viitorul (?) logodnic al acesteia, însă în scurtă vreme își face apariția nimeni alta decât Meredith Grey! Cele două se cunosc deja, deoarece s-au mai intersectat pe holurile spitalului și astfel asistăm la ceea ce, cred eu, a fost cea mai încărcată de emoție dintre toate scenele episodului: Meredith o ia pe Andy, cele două intră în depozit, unde cea din urmă reușește să se descarce de toate frustrările și nervii acumulați în urma situației în care a fost pusă, mai degrabă fără voia ei. Aici constatăm o diferență esențială între cele două: Mer știe cum să facă față unor astfel de situații, își știe limitele și știe cum să le gestioneze – Andy are nevoie de cineva care să o sprijine în a se pune din nou pe picioare.

Operația lui Pruitt este un succes (go Miranda!), însă Andy descoperă cu stupoare că tatăl ei este bolnav de cancer, motiv pentru care se va retrage din activitate, locul lui fiind luat de locotenentul său – nimeni altul decât Jack, ceea ce o frustrează și mai mult pe Andy.

Primul episod al serialului conține, evident, și o scenă de sex (sună cunoscut?), iar protagoniști sunt Andy și polițistul Ryan, și astfel bifăm și infidelitatea ca element al premierei (sună cunoscut?).

După ce salvează o domișoară prinsă între două ziduri (literalmente), Andy se duce glonț la tatăl ei și, pe patul de spital, acesta ia decizia de a o promova la gradul de locotenent și pe fiica sa, astfel încât Station 19 va fi condusă de cei doi porumbei locotenenți, într-o altă măsură în care a fost lider tatăl său.

Per ansamblu, Station 19 urmează o rețetă de succes, testată și aprobată în toate producțiile Shondaland de până acum. Originalul apare pe alocuri, dar nu suficient de mult încât să aducă ceva nou și nemaiintâlnit pe micul ecran. Serialul va fi, cu siguranță, un hit, deoarece are toate ingredientele pentru succes: personaje complete, tensiunea momentului, dramele relațiilor amoroase, triunghiul amoros și incluziune dusă la extrem. În plus, există un potențial uriaș, similar cu toate serialele care poartă semnătura lui Rhimes, în special prin prisma creării de scene tensionate, alimentate de temperaturi înalte.

-B