[CRONICĂ] Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker – Miniserie

„Dumnezeu are vise mari, iar eu i-am urmat exemplul.”

Apărută la 20 martie 2020 pe Netflix, miniseria Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker bazată pe cartea On her own ground de A’Lelia Bundles (stră-stră-nepoata protagonistei) reușeste să capteze atenția ambelor sexe deopotrivă. În regia lui DeMane Davis și Kasi Lemmons, miniseria spune povestea primei femei de culoare care ajunge milionară în Statele Unite ale Americii, Sarah Breedlove interpretată de geniala Octavia Spencer. Într-o perioadă în care rasismul iese din ce în ce mai mult în lumina publică, Netflix a decis să producă o serie limitată care pune în evidență viața unei femei afro-americane. Prin forțele proprii reușește să își construiască un imperiu în industria de frumusețe, o industrie deloc accesibilă femeilor de culoare de la sfârșitul secolului al XIX-lea, începutul secolului XX. Este o producție cu de toate, pentru toți și toate gusturile. De la rivalitatea dintre femei, la greutățile pe care le-a îndurat Sarah Breedlove și la violența domestică, Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker reușește să scoată la lumină neregulile unei societăți pe care noi o considerăm de mult apusă.

— ATENȚIE – SPOILERE!!! —

În centrul acțiunii o regăsim pe Sarah Breedlove, o spălătoreasă de culoare care locuiește în St. Louis, în anul 1908. Prima lovitură pe care o primește de la viață este momentul în care alopecia își face apariția în viață ei. Întâmplător, în una din zilele în care spăla pentru a-și câștiga pâinea, la ușa ei bate Addie Munroe (Carmen Ejogo), o femeie mulatră care vinde o pomadă pentru păr. În schimbul servicilor Sarei, aceasta îi oferă tratamentul care îi redă încrederea în ea. Interesantă este însă scena care stă la baza viitorului în afaceri al protagonistei. Într-un cadrul rasist, Addie refuză ajutorul pe care Sarah vrea să i-l ofere, defăimand-o. Nu se lasă intimidată și ”fură” câteva cutii de pomadă, reușind să le vândă pe toate însă Addie nu este impresionată de reușită, iar relația dintre cele două se năruie.

Hotărâtă să reinventeze tratamentul miraculos, Sarah își transformă bucătăria într-un mic laborator. În cele din urmă reușește să reproducă rețeta și se lansează în afaceri. Se mută in Indianapolis cel de-al doilea soț și, împreună cu acesta și fiica ei, pleacă la oraș, reușind după multe sacrificii să-și clădească un imperiu în industria de frumusețe, cu accent pe părul femeilor de culoare.

M_MCJW (2)
Photo: Amanda Matlovich/ Netflix

Miniseria poate fi urmărită în mai multe chei, deoarece vorbește despre o femeie de culoare care reușește să-și clădească un imperiu într-o industrie la început de drum, dominată de supremația albilor. Dacă vorbim de viața conjugală a Sarei, observăm tiparul comportamental al bărbatului de la vremea respectivă. Pe parcursul celor patru episoade, în viața protagonistei sunt doi bărbați, aflăm că Lelia este fiica primului ei soț care a decedat iar cel de-al doilea divorțează în momentul în care Sarah se îmbolnăvește de alopecie. Ultimul, Charles Joseph Walker, de unde și numele de Madam C.J. Walker pare bărbatul perfect la început, însă după ce soția lui devine din ce în ce mai implicată în afaceri, acesta are un amantlâc cu Dora Larrie (Sydney Morton) una dintre cele mai bune angajatele. În cele din urmă divorțează și de ultimul soț.

Dacă ne concentrăm pe viața fiicei lui Madam C.J. Walker, Lelia (Tiffany Haddish), avem parte de o dramă cu happy-end. În momentul în care familia Walker se mută din suburbie, Lelia se căsătorește cu muzicianul John Robinson care a reușit să speculeze viitorul succes al soacrei lui. Odată mutați, el ajunge spionul lui Addie, care ce să vezi se mută și ea la oraș. Atât comportamentul lui rece acompaniat de o atitudine obraznică, cât și vorbele înțeleptului Cleophus care miroase toate lucrurile necurate care se întâmplă în fabrica nurorii lui o determină pe copilăroasa Lelia să divorțeze, asumăndu-și în cele din urmă sexualitate și faptul că este lesbiană, însă cel mai dur se dovedește a fi momentul în care Sarah află asta întâmplător.Presată să facă un copil care să moștenească imperiul, Lelia, o femeie inteligentă și cu perspectivă îi propune mamei ei să adopte o fetiță dornică să își continue educația, pe care familia nu o putea susține.

M_MCJW (1)
Photo: Amanda Matlovich/ Netflix

Privită dintr-o perspectivă feministă, miniseria scoate la iveală un tipar bine cunoscut în rândul mentalității feminine, și anume competiția. Diferențele de ordin fizic dintre Sarah și Addie devin argumentul pentru care cea din urmă îi interzice protagonistei să o ajute cu afacerea. Mulatră fiind, este logic că pielea ii este mai deschisă, ajungând să se considere net superioară Sarei, asta în condițiile în care supremația albă nu era de ignorat la începutul secolului trecut. O consideră pe protagonistă prea urâtă din punct de vedere fizic pentru a reuși să facă vânzare. Dar, văzând că afacerea Sarei ia amploare, Addie decide să se mute în același oraș, iar prin complotul cu John, carismă și mârșăvii, speră că o poate deturna pe rivala ei de pe piedestal. În cele din urmă, după ce este acuzată că a furat rețeta de pomadă, Madam C.J. Walker decide să poarte conversația „dureroasă” cu cea care a ajutat-o în trecut, iar relația dintre cele două se calmează.

Poate cel mai important mesaj pe care vrea să îl transmită Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker este puterea de care a dat dovadă această femeie. Este cert că nu i-a fost ușor să se impună într-o lume a albilor, într-o societatea care avea două-trei decenii de când abolise sclavia. Nu e de mirare că în finele miniseriei Madam C.J. Walker moare, probabil din cauza epuizării. Cert este că moare împăcată că a reușit să își ducă visul la capăt. Brandul creat de ea se vinde și în zilele noastre. Afacerea a fost moștenită de Lelia, care la rândul ei a lasat-o pe mâinile fetiței adoptate.

Miniseria merită urmărită din mai multe motive. Unul ar fi povestea care reușește să te țină conectat la firul narativ, iar îmbinarea dintre realitatea exterioară a Sarei și „viziunile” cu fabrica ei și cu femeile care urmează să lucreze acolo, produce o imagine scenografică aparte. Viața persoanelor de culoare surprinsă în cele patru episoade pare a fi autentică. De la costume până la petrecerile date de Sarah în casa socrului ei, narațiunea reușește să stărnească în tine sentimente puternice și te invită la introspecție. Punctele critice pe care le trăiesc personajele ajung direct în inima spectatorului prin autenticitatea și modul natural prin care sunt livrate. Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker reușește spectatorul să realizeze defectele unei societăți, dar și puterea de care dă dovadă o femeie.

——- ————————————————————————————————–MDS
————————————————————————————————————
Blog | Instagram


Pentru mai multe comentarii şi recomandări despre proiectele şi titlurile existente în grila Netflix România, vă invităm pe grupul Netflix Recomandări.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s